Na mezinárodní scéně sdružuje Fairtrade přes 1,7 milionu drobných farmářů a zaměstnanců. Jejich známka označuje výrobky, při jejichž produkci byla dodržena sociální, ekologická a ekonomická kritéria. Jaké udržitelné cíle organizace sleduje a co umí nabídnout laické veřejnosti? Za Fairtrade odpovídá ředitelka Hana Máliková.
Pod hlavičkou Fairtrade se po celém světě spojují tisícovky měst a škol a miliony spotřebitelů, aby společným rozhodnutím pro nákup udržitelnějších výrobků přispěli k celosvětové změně. I v ČR zájem o tématiku udržitelnosti a zboží s etickou certifikací Fairtrade roste, což vyplývá z nárůstu prodeje fairtradového zboží a následně znamená větší podporu pro pěstitele těchto surovin v zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky.
Na začátek května jako připomenutí Světového dne pro fair trade chystáme akci Férová snídaně. Již 10. rok pořádáme kampaň Fairtradová města a školy, kde se snažíme vytvářet a rozšiřovat síť aktivních lidí, kteří ve svém městě nebo škole dlouhodobě a systematicky podporují fair trade, plánují osvětové a vzdělávací aktivity zaměřené na globální témata, aktivní občanství a odpovědnou spotřebu.
Nejen oni mohou využít naše vzdělávací lekce na téma globálního vzdělávání.
Do systému Fairtrade je celosvětově zapojeno 1,7 milionu drobných farmářů a zaměstnanců, kteří v součtu hospodaří na 2,3 milionech hektarů půdy. Standardy Fairtrade přirozeně zajišťují, že pěstitelská družstva i plantáže přecházejí na udržitelnější způsoby pěstování. Dále se podílí na rozvoji nových trhů s udržitelnými a eticky vyráběnými výrobky v samotných zemích globálního Jihu a prosazují veřejné zakázky a nakupování, které zohledňují etické principy a dlouhodobou udržitelnost výroby. Známka FAIRTRADE označuje výrobky, při jejichž produkci byla dodržena sociální, ekologická a ekonomická kritéria. Z průzkumu společnosti Median z června 2020 vyplynulo, že známku Fairtrade v ČR zná celkem 58 % lidí.
S Hanou Málikovou se můžeš setkat i na letošním YouthSpeak Foru už 15. dubna!